DUIKBEDRIJF DTS

DuikInspectie

Diving Professionals 24/7

DUIKINSPECTIE

Inspectiewerkzaamheden op en onder de waterlijn

Bij Duikbedrijf DTS kunt u terecht voor een breed scala aan inspectiewerkzaamheden, zowel boven als onder de waterlijn. Wij maken gebruik van geavanceerde technologieën, waaronder ROV’s (Remote Operated Vehicles), tenzij specifieke omstandigheden vragen om goed opgeleide, ervaren duikers. Onze duikers zijn volledig gecertificeerd en beschikken over de benodigde inspectie- en duikcertificaten, erkend door de NDC-CI. Inspecties worden volledig onafhankelijk en deskundig door DTS uitgevoerd.

Wat wij inspecteren

Wij voeren duikinspecties uit op uiteenlopende objecten en constructies onder de waterlijn. De specifieke vraag van de klant staat hierin centraal. Enkele voorbeelden van objecten die wij inspecteren zijn:

  • Bodemconditie en bodemstructuren
  • Keerwanden en oeverbescherming
  • Brandbeveiligingssystemen en brandblusinstallaties
  • Kadeconstructies en waterkeringmuren
  • Waterwerken, zoals sluizen, sluisdeuren en waterkeringen
  • Ondergrondse tunnels en grondduikers en doorvoerleidingen onder snelwegen
  • Waterbarrières zoals stuwdammen
  • Vaartuigen en maritieme constructies
  • Gemalen zoals bij waterpompsystemen en waterpompstations
  • Hellingbanen en scheepshellingen

Hoe en waarmee wij inspecteren

  1. Inspectie met ROV (Remotely Operated Vehicle)
    Wij voeren in de basis onze inspecties uit met een ROV. Dit biedt diverse voordelen:
  • Veiligheid: Duiken brengt altijd risico’s met zich mee; een ROV elimineert deze risico’s.
  • Langere werktijd: Een ROV heeft geen pauzes nodig, geen last van temperatuur omstandigheden en is niet afhankelijk van luchtvoorziening.
  • Diepte- en afmetingbereik: Een ROV kan opereren op dieptes en in kleine ruimtes waar duiken onpraktisch of zelfs gevaarlijk is.
  • Nauwkeurige positionering: Een ROV’s kan exact worden gepositioneerd met behulp van sonar- en positioneringssystemen.
  • Geavanceerde sensoren: Met sonar, hoge resolutie camera’s, magnetometers en laserscanners kan een ROV gedetailleerde beelden vastleggen en metingen verrichten die met het blote oog moeilijk te zien zijn.

Een ROV kan een duikteam op verschillende manieren aanvullen, zoals bij het snel traceren van objecten met sonar of bij het inspecteren van kades en kunstwerken bij weinig zichtbaarheid door troebel water.

  1. Inspectie met duikteam en audio- en videoapparatuur
    Hoewel ROV’s zeer waardevol zijn, is een duikteam in situaties waarin real-time menselijke interactie vereist is, vaak onmisbaar:
  • Flexibiliteit en aanpassingsvermogen: Een duiker kan zich direct aanpassen aan onverwachte situaties.
  • Tactiele waarneming: Een duiker kan zijn/ haar tastzin gebruiken om problemen beter te identificeren.
  • Real-time beoordeling: Menselijke beoordeling en interpretatie van videobeelden kan tijdens een inspectie van grote waarde zijn.
  • Snelle interventie: In tegenstelling tot ROV’s kan een duiker direct ingrijpen bij noodsituaties.

Ons duikteam maakt gebruik van moderne audio- en videoapparatuur. U kunt tijdens de duikinspectie live meekijken en communiceren met de duiker. Alle beelden en geluiden worden opgenomen en kunnen worden samengevat in een schriftelijke rapportage zodat u helder inzicht krijgt in de staat van de geïnspecteerde onderwaterobjecten.

  1. Niet-destructief onderzoek
    Onder niet-destructieve onderzoeksmethoden verstaan wij onder meer visuele inspecties en ultrasone staaldiktemetingen. Andere methoden die wij regelmatig uitvoeren zijn:
  • Houtmonsters nemen en hardheidstesten van houtconstructies.
  • Bodemmonsters nemen voor analyse.
  • Betonboorkernen verzamelen die cruciale informatie leveren over treksterkte, druksterkte, porositeit, splijtsterkte en het chloridegehalte.

Deze inspecties leveren waardevolle gegevens die zowel ter plaatse als in gespecialiseerde laboratoria kunnen worden geanalyseerd.

  1. Certificering voor inspectie van vaartuigen en maritieme constructies

Binnenkort gaat Duikbedrijf DTS meer uitgebreide inspectiediensten aanbieden voor maritieme vaartuigen en onderwaterconstructies. Dit doen we volgens de strenge normen van de International Association of Classification Societies (IACS). In samenwerking met Bureau Veritas, een vooraanstaande certificeringsinstantie, breiden we onze diensten uit om te voldoen aan de hoogste internationale standaarden.

Wat betekent dit voor u?

Onze samenwerking met Veritas stelt ons in staat om u gedurende het gehele inspectieproces volledige ondersteuning te bieden, geheel in lijn met de IACS-voorschriften. Dit betekent dat uw vaartuigen en maritieme constructies worden geïnspecteerd volgens de strengste normen, wat bijdraagt aan de betrouwbaarheid en veiligheid van uw vaartuig of installaties.

Onze diensten in samenwerking met IACS en Veritas omvatten:

  • Inspectie en certificering: Uitvoerige inspectie van uw maritieme vaartuigen en onderwaterconstructies volgens de IACS-normen.
  • Risicoanalyse: Grondige beoordeling en rapportage van potentiële risico’s, uitgevoerd door ons ervaren team.
  • Advies en begeleiding: Deskundig advies en begeleiding gedurende het gehele certificeringsproces, zodat uw projecten voldoen aan internationale standaarden.
  • Video en documentatie: Na de inspectie voorzien wij u van gedetailleerde rapportages, ondersteund met videomateriaal. Dit zorgt voor een nauwkeurige vastlegging van onderhoudsbehoeften en eventuele noodzakelijke reparaties.


Duikbedrijf DTS is gecertificeerd volgens VCA* 2017 6.0 en ISO 9001-2015

NIEUWS

UITGELICHT

Schroef-roerweginspectie in Den Helder

Afgelopen week kregen we verzoek van een van onze opdrachtgevers om een schroef-roerweginspectie uit te gaan voeren aan een kraanschip die de volgende ochtend in de haven van Den Helder zou zijn aangemeerd….

DTS introduceert PIVOT ROV voor innovatieve onderwateroperaties

Met trots presenteren wij onze nieuwste aanwinst: de geavanceerde PIVOT ROV! Als pionier in de duiktechnologie zetten we met deze veelzijdige onderwaterdrone een belangrijke stap voorwaarts in het leveren van efficiënte en veilige onderwaterwerkzaamheden….

Inspectie zinker Waterbedrijf Groningen

Waterbedrijf Groningen vermoedde een lekkage in een hoofdwaterleiding die onder het water ligt in de buurt van de Berlagebrug in Groningen. Er moest gedoken worden nabij een druk kruispunt in de vaarweg…

Inzet ROV bij sluis Gaarkeuken

Het was volop in de media, de stremming van de scheepvaart onlangs bij de sluis van Gaarkeuken. Duikbedrijf DTS werd opgeroepen om de volgende ochtend het object onderwater te traceren en te identificeren; een mooie gelegenheid om onze nieuwe ROV, oftewel onderwaterdrone, in te zetten…

Een weekje onderwater inspecteren

Op verzoek van de opdrachtgever Provincie Groningen heeft Duikbedrijf DTS afgelopen week een onderwaterinspectie uitgevoerd op het elektrisch aangedreven inspectieschip PW18. En dat is slechts één voorbeeld van inspecties…

Onafhankelijke inspectie van reinwatertanks

Een duikteam van DTS heeft onlangs, met behulp van een ROV, geassisteerd bij het inspecteren van een reinwatertank – in dit geval een sprinklertank. De tank bevat leidingwater dat bedoeld is…

Duikbedrijf DTS is ‘thuis’ in de noordelijke zeehavens

De Eemshaven, Delfzijl, Lauwersoog, Holwerd en Harlingen zijn zeehavens in Noord-Nederland waar DTS regelmatig actief is. Regelmatig wordt een duikteam ingeschakeld om…

Inspectie energiecentrale UMCG

Meestal opereren duikers in de diepte, maar soms ook op grote hoogte. Zo ook tijdens een inspectie van de 4 grote pijpen van de energiecentrale van het Universitair Medisch Centrum Groningen…

Najaarsinspecties in Groningen en Friesland

Het stormseizoen komt eraan, wat betekent dat Nederland weer te maken krijgt met grotere verschillen in waterstanden en druk op de infrastructuur. Om er zeker van te zijn dat sluizen tijdens deze maanden goed werken en vrij zijn van belemmeringen…

Duikteam verlost Teddy tweemaal van staalkabels

De haven van Holwerd, gelegen aan de Waddenzee, is vooral bekend vanwege de veerdienst van en naar Ameland. In de nacht van 25 op 26 juni werden wij echter via ons calamiteitennummer niet naar de veerboot maar naar een werkschip, de Teddy, geroepen.